Libanon a Sýria s Mons. Jánom Majerníkom

Libanon s Mons. Jánom Majerníkom po stopách sv. Charbela, Pána Ježiša a sv. Pavla


A vstal odtiaľ a odišiel do okolia Týru a Sidona a vojdúc do domu chcel, aby sa nikto nedozvedel o tom, ale sa nemohol utajiť. Lebo počujúc o ňom žena, ktorej dcéra mala nečistého ducha, prišla a padla k jeho nohám – a žena bola Grékyňa, Sýrofeníčanka rodom – a prosila ho, aby vyhnal démona z jej dcéry.“ Marek 7: 24-26


Termín: 20.06. – 29.06.2022        Cena: 996,- €


V cene je zahrnuté:
8 x ubytovanie*** s polpenziou v 2 - 3 lôžkových izbách so soc. zariadením, doprava klimatizovaným autobusom po trase, miestny sprievodca, odborný sprievodca – kňaz, všetky vstupy, letenka Praha – Bejrút, Bejrút – Praha, cez Frankfurt.

V cene nie je zahrnuté:

  • servisné poplatky 195,- €
  • transfer na/z letisko Praha 50,- €
  • obslužné, ktoré predstavuje sumu 90,- € (platí sa priamo sprievodcovi)
  • vstupný test na letisku v Bejrute 44,-- € 

Možný príplatok:

  • poistenie pandemic vrátane storna zájazdu poistné krytie do výšky 80 % storno poplatku a ochorenia na Covid 19 v cene 63,- €
  • jednolôžková izba príplatok 200,- € 

Program zájazdu

1. deň

zraz v Bratislave popoludní. Transfer do Prahy, odlet do Bejrútu cez Frankfurt. Po prílete transfer na hotel, ubytovanie.

2.deň

Raňajky v hoteli. Navštívime staré fénické prístavy. Naša prehliadka začína návštevou mesta Sidon alebo Saïdy, tretieho najväčšieho mesta v Libanone. Podľa knihy Genesis, Sidon bol syn Kanaán, vnuk Noa. Navštívime Sidonský morský hrad. Potom pokračujeme návštevou Tyru, ktorý je spojený s dôležitými fázami ľudstva. Úžasní navigátori a obchodníci, Feničania boli povestní tým, že zrodili veľké osobnosti mytológie vrátane Cadmosa, ktorému sa pripisuje zavedenie abecedy do Grécka a jeho sestry Európy, ktorá dala meno európskemu kontinentu. Navštívime tiež Maghdouche, kde Panna Mária čakala na Ježiša, keď kázal v Sidone. Večera, ubytovanie.

3.deň

Po raňajkách návšteva dôležitého pútnického miesta  Harissa, kde je umiestnená 15 tonová bronzová socha Panny Márie, nazývaná Libanonská Madona. V tesnej blízkosti je moderná katedrála zo skla a betónu. Toto miesto navštívil roku 1997 Sv. Otec Ján Pavol II. Odchod do Annaya (Lurdy Blízkeho Východu – hrob sv. Charbela). Večera, ubytovanie. 
PÚTE NAJMÄ V 22. DEŇ V MESIACI

Najviac veriacich prichádza k hrobu svätého Charbela vždy 22. dňa v mesiaci. Táto púť súvisí s príbehom jedného zázračného uzdravenia na príhovor svätého Charbela:

V noci 22. januára 1993 Nuhad Chami, matka 12 detí, pocítila nutkanie modliť sa pred spaním k Panne Márii a svätému Charbelovi. Nedávno mala mozgovú príhodu, po ktorej ostala spolovice ochrnutá. Operácia bola možná, ale bola veľmi riskantná – krčné tepny mala takmer upchané. Keď sa v tú noc prebudila, izbu naplnilo oslepujúce svetlo, z ktorého vystúpili dvaja mnísi. V jednom z nich spoznala svätého Charbela, ktorý jej povedal: „Prišiel som vykonať operáciu, ktorej sa bojíš.“ Ona si len pomyslela: „Ako môže vykonať operáciu, keď nemá ani chirurgické nástroje, ani anestetické prostriedky?“ a celá sa chvela od strachu. O chvíľu zacítila na krku rehoľníkove ruky a prenikla ju veľká bolesť, ale nemohla sa brániť ani kričať. Keď sa operácia skončila, priblížil sa druhý rehoľník, pomohol jej sadnúť si, upravil vankúš a podal pohár vody. Povedala mu,, že má ochrnutý aj jazyk a že nemôže piť bez slamky. Rehoľník ju ubezpečil, že už je zdravá a už môže sama jesť, piť, chodiť aj pracovať. Potom obaja rehoľníci zmizli v tajomnom svetle. Nuhad Chami hneď zobudila manžela i deti. Všetci žasli, lebo jej uzdravenie bolo okamžité a úplné. Na oboch stranách krku mala rany zašité chirurgickými niťami. Dodnes ostávajú tieto ranky viditeľné ako jazvy. Odvtedy chodí Nuhad Chami na púť do Annaye vždy 22. dňa v každom mesiaci. A vždy ju sprevádzajú tisíce ďalších pútnikov. Zaujímavosťou je, že jej jazvy na krku v deň púte vždy mierne krvácajú. V múzeu sv. Charbela sa nachádza fotografia, ktorú tu v 50-tych rokoch nafotili zahraniční turisti. Keď ju vyvolali, bol na nej medzi nimi aj nejaký neznámy muž, ktorého nepoznali. Keď sa pýtali najstarších domácich, ktorí Charbela ešte osobne poznali, potvrdili mu, že to je on sám. On v tom čase bol však už dávno mŕtvy. Návrat na hotel, večera, ubytovanie.

4.deň

po raňajkách návšteva archeologického areálu Baalbek s Jupiterovým, Bakchovým a Venušiným chrámom. Patria k najväčším chrámovým komplexom, aké boli na Blízkom východe vybudovanéPresun do Anjar, významný archeologický komplex. Unikátnosť stavieb spočíva v tom, že pochádzajú z obdobia raného islamu a Umajjovského kalifátu. Jeho rozloha a architektonické riešenie nám približujú vývoj ranej islamskej architektúry a umenia. Keď vstúpite do zvyškov mesta, okamžite si všimnete múry, ktoré ho obkolesujú po celom obvode. Rozvrhnutie mesta bolo výrazne inšpirované rímskou a byzantskou architektúrou, na výstavbu sa použil materiál zo starších, pravdepodobne byzantských, stavieb. Hlavné ulice mesta, Cardo Maximus a Decumanus Maximus, pretínali mesto zo severu na juh a z východu na západ, čím ho rozdelili na štyri mestské časti. V časoch najväčšieho rozkvetu lemovalo Cardo Maximus až 600 obchodov a v tzv. palácoch pravdepodobne prebiehala registrácia karaván a s tým spojené poplatky. Boli to minimálne dvojposchodové budovy s ozdobnými reliéfmi, ktorých zvyšky môžeme obdivovať dodnes. To naznačuje využitie mesta ako obchodného uzla na ceste z Damašku do Stredozemného mora a ďalej na juh, ponúkajúce bezpečné útočisko pre obchodné karavány. Ďalšou možnosťou je aj využitie tohto mesta ako oddychového sídla pre Umajjovských princov, hlavne Walida I., ktorý ho mal dať postaviť. Najpravdepodobnejšia je kombinácia oboch využití. Vyspelosť mesta a jeho inšpirácia v antike podtrhuje aj prítomnosť horúcich kúpeľov, využívajúcich rímsku technológiu. Na druhej strane, moslimský charakter potvrdzuje prítomnosť základov mešity. Dve dominanty mesta sú tetrapylon, „štvorstĺpie“ postavené na križovatke dvoch hlavných ciest, a priečelie paláca v stále veľmi dobre zachovanom stave. Samotné mesto bolo osídlené len niekoľko desaťročí a zaniklo už v polovici 8. storočia, keď sa k moci dostala dynastia Abbásovcov. Mesto upadlo do zabudnutia a bolo znovuobjavené pred približne sedemdesiatimi rokmi. Dnes je Anjar malé mesto s výraznou Arménskou komunitou a je známe svojimi striebornými šperkami. Návrat na hotel, večera, ubytovanie.

5. deň

Presun do rodiska sv. Charbela. Narodil sa ako piate dieťa nemajetných rodičov Antuna a Brigid Makhlúfových katolíkov maronitského rítu. Rodina žila v malej horskej dedine Bekaa Kafra 140 km severne od Bejrútu. Vydáme sa údolím Kadíša, zapísanom na listine UNESCO, s radom historických kláštorov k slávnym cédrovým lesom v blízkosti mestečka Bšaré. „Božie cédre“ V nadmorskej výške okolo 2000 metrov sa týči cez 400 velikánov, vo veku od 100 do 1000 rokov. Vek siedmych z nich, tzv. biblických cédrov sa odhaduje na 1200 - 2000 rokov. V prípade časových možností fakultatívne návšteva Jeita Grotto (Džajta), je to nádherný jaskynný komplex dlhý cez deväť kilometrov. Jaskyňu objavil v roku 1836 americký misionár William Thompson. Priestor má unikátnu akustiku, v roku 1969 tu koncertoval Karlheinz Stockhausen. Údajne sa tu nachádza najväčší stalaktit na svete, ktorý meria osem metrov. Návrat na hotel, ubytovanie

6. deň

Návšteva jedného z najstarších miest na svete Batroun, ktoré je hlavnou turistickou destináciou v Severnom Libanone. Kedysi prekvitajúce mesto a prístav vo fénických časoch (3000 – 64 pred Kristom), je pravdepodobne „Batruna“, o ktorej sa hovorí v egyptských tabuľkách Tal el-Amarna zo 14. storočia pred Kristom. Dodnes sa zachoval staroveký fénický múr, postavený na ochranu pred prílivovými vlnami. Najprosperujúcejšie obdobie v histórii Batrounu bolo pod osmanskou nadvládou v rokoch 1861 - 1918, kedy boli vybudované nádherné osmanské domy. Návšteva manoritskej katedrály svätého Štefana (Mar Estephen), postavená začiatkom 20. storočia na mieste bývalého križiackeho kostolíka. Autorom projektu je taliansky architekt Giuseppe Maggiore, pozorujeme prvky gotické, byzantské aj rímske prvky. Katedrála pozostáva z hlavnej lode, dvoch predsiení orientovaných na východ a západ a troch zvoníc. Ortodoxný kostol sv. Juraja s pozoruhodnou kupolou, najvyššou v Libanone. Návšteva kláštorov Rafka a Hardini; libanonská mníška svätá Rafka (Rebeka) Ar-Rayes (1832 – 1914), nazývaná Kvet Libanonu, je známa po celom svete vďaka zázrakom, ktoré sa dejú prostredníctvom zeme z jej hrobu – „zeme, ktorá uzdravuje“. Táto svätá pokojne, z lásky k Bohu čelila ťažkým skúškam, ktorými bol posiaty celý jej život. Jej čnosti sa stali povzbudením pre mnohých. Tri dni po svojej smrti sa zjavila svojej predstavenej, ktorú roky trápil nepríjemný zdravotný problém. Vyzvala ju, aby si nabrala trochu zeme z jej hrobu a potrela si ňou postihnutú časť tela. Predstavená tak urobila a v momente bola uzdravená. Bol to začiatok nepretržitého sledu zázrakov, často ohromujúcich, ktoré sa dejú na jej príhovor. Sestra Rafka bola vyhlásená za svätú v roku 2001 po tom, čo sa na jej príhovor zázračne uzdravilo dva a polročné dievčatko menom Céline Rebeiz, ktoré trpelo nevyliečiteľným nádorovým ochorením. Reholník Nimatullah Kassab sa narodil v roku 1808 v Hardin v severnom Libanone. Jeho meno v preklade znamená Milosť Božia. Vzdelával sa v škole maronitských mníchov a v roku 1828 sa k nim pripojil už ako kandidát. Nastúpil do kláštora sv. Antona v Qozhaza v údolí Kadis, kde po dvoch rokoch začal noviciát. Počas neho sa naučil viazať knihy a voľný čas najradšej trávil pred Najsvätejšou sviatosťou. Modlitbu vždy považoval za dôležitejšiu ako odpočinok. Rehoľné sľuby zložil 14. 11. 1830 a po nich prešiel na štúdium filozofie a teológie do kláštora sv. Cypriána a Justína v Kfifanu. Tu bol spolu s 22 ďalšími mníchmi 24. 12. 1833 vysvätený za kňaza. Čoskoro na to sa stal predstaveným študentov – budúcich rehoľníkov, aj prednášajúcim morálnej teológie. Jeho študentom sa stal aj dnes veľmi uctievaný svätec Šarbel Machlúf. Zastávka v starobylom prístavnom meste  Tripolis. Leží asi 85 km severne od Bejrútu na východnom pobreží Stredozemného mora. Bolo centrom Fenickej ríše, jeho dejiny siahajú až do 14. storočia pr. n.l. Presun do Sýrie, oblast Krak des Chevaliers, večera, ubytovanie.

7.deň 

Krak des Chevaliers - najväčšia križiacka pevnosť na svete, od roku 2006 na zozname UNESCO, asi 5 km od libanonských hraníc, na ceste z Antiochie do Bejrútu a k Stredozemnému moru. Bol súčasťou siete pevností, ktorú vybudovali križiaci na obranu svojho panstva pred moslimami. Hrad strážil cestu k moru, ale z tejto základne mali obrancovia hradu pod kontrolou oblasť Homského jazera na východe, čím mohli kontrolovať rybolov a sledovať moslimské vojská prichádzajúce zo sýrskeho vnútrozemia. Pôvodná pevnosť v týchto miestach bola vystavaná emirom z Aleppa v roku 1034. Počas prvej križiackej výpravy sa jej zmocnil Raimond IV. z Toulouse, ale neskôr ju opustil, aby s ostatnými križiakmi tiahol ďalej na Jeruzalem. V roku 1144 ju Raimond II., gróf z Tripolisu daroval rádu johanitov. Johaniti pevnosť prestavali a rozšírili na najväčšiu križiacku pevnosť v Svätej zemi. Pridali vonkajším múrom tri metre do hrúbky a pristavili sedem veží s priemerom 8 - 10 metrov, čím vytvorili koncentrický hrad. Veľmajster rádu žil v jednej z veží, ďalej bolo v hrade prítomných päťdesiat až šesťdesiat rytierov a až dvetisíc peších radových vojakov. V 12. storočí mala pevnosť vybudovanú priekopu s padacím mostom, vedúcu k postranným bránam. Medzi vnútornými a vonkajšími bránami bolo nádvorie, vedúce k vnútorným budovám, postaveným v gotickom slohu, ako je zhromažďovacia hala, kaplnka, stodvadsať metrov dlhé skladištné priestory a dve klenuté kamenné stajne, schopné pojať až tisíc koní. Ďalšie skladisko bolo vyhĺbené v skale pod hradom. Odhaduje sa, že Johaniti by boli schopní odolávať obliehanie po dobu až 5 rokov. Odchod do Sidnaia – moderné mesto, najvýznamnejšia budova – Convent Panny Márie zo Sidnaia, patrí gréckej ortodoxnej cirkvi. V kostole sa nachádza ikona Panny Márie, ktorú namaľoval sv. Lukáš. Návšteva Mallula – pozoruhodné miesto, kde sa dodnes hovorí biblickým jazykom Ježiša Krista – aramejsky. Dva kresťanské kláštory – sv. Tekly a sv. Sergeja. Presun do Damasku, večera, ubytovanie.

8.deň 

po raňajkách prehliadka hlavného mesta Sýrie Damasku. Biblické mesto – neďaleko dnešného Damasku je miesto, kde Kain zabil Ábela, v tejto časti Sýrie zbadal svetlo praotec židov aj moslimov, Abrahám. Údajný hrob Jána Krstiteľa v Umajjovej mešite. Dom Hanania, kde sa skrýval sv. Pavol. Kostol v Damaskom múre odkiaľ utiekol sv. Pavol – spustený v koši. Večera, ubytovanie

9.deň

po raňajkách presun k hraniciam Libanonu. Pokračovanie do Bejrútu, možná zastávka na obed /nie je v cene/, presun na letisko, odlet do odlet do Prahy cez Frankfurt. Predpokladaný prílet do Prahy o 23.15 hod. , následne transfer do Bratislavy.

10.deň

Príchod do Bratislavy v skorých ranných hodinách

Stiahnuť program zájazdu


AWERTRAVEL CK

905 01 Senica, Hviezdoslavova 1469/61, 

tel.: 034/651 3896 , 

tel./fax: 034/651 2995 , 

e-mail: awertravel@awertravel.sk  ,  

i-net: www.awertravel.sk


Zdroj foto: Jo Kassis na Pexels

Kontakty

  • farár Mgr. Štefan Bukovan, dištriktuálny dekan
  • kaplán Mgr. Marek Sedlár
  • Bankový účet farnosti SK43 0900 0000 0000 3851 6280
  • fakt. údaje IČO: 34072233 DIČ: 2021210180